Postaw na cyfrowe obywatelstwo. Scenariusze zajęć dla szkół ponadpodstawowych

Date of added:
9 października 2024
Type:
publication
Level of educatton
secondary school
For whom:
teacher
Area:
digital and media competence
Tags:
online security, disinformation, digital well-being, media education, emotions, fake news, , critical thinking
License:
CC-BY-SA 4.0

Podręcznik i dołączone do niego materiały mają na celu wsparcie nauczycielek i nauczycieli w rozwijaniu kompetencji cyfrowych młodzieży. W publikacji proponujemy nowe podejście do edukacji cyfrowej i medialnej, które opiera się na przekonaniu, że umiejętności cyfrowe warto rozwijać równolegle z budowaniem świadomości emocjonalnej i sprawczości, wzmacnianiem kreatywności, poczucia przynależności i więzi społecznych oraz podnoszeniem poczucia własnej wartości. 

Każdy materiał rozpoczyna się komentarzem dla osoby prowadzącej, dostarczającym podstawowych informacji na dany temat. Dalej znajduje się słowniczek, a po nim scenariusz lekcji bazujący na cyklu Kolba, czyli na metodzie uczenia się przez doświadczenie. Do podręcznika dołączone są też nagrania audio komentarzy eksperckich oraz gotowe prezentacje multimedialne do każdego z tematów. 

Zaproponowane w podręczniku scenariusze zajęć zawierają treści powiązane z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych. Mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez nauczycielki i nauczycieli różnych przedmiotów, m.in. języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii i teraźniejszości, etyki, informatyki, podstaw przedsiębiorczości. Wiele tematów można poruszać z nastolatkami również na godzinach wychowawczych, a także podczas zajęć dodatkowych i pozaszkolnych. 

Scenariusze 45-minutowych lekcji zostały przygotowane z myślą o uczniach i uczennicach szkół ponadpodstawowych, ale będą wartościowe również dla osób pracujących z klasami 7 i 8 szkół podstawowych.  

Publikacja powstała w ramach programu Asy Internetu, który prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą przy wsparciu Google.org. 

Zobacz również